
1 

 

Prasa w okresie II wojny światowej 
 

Klęska, jakiej doznała Polska w kampanii wrześniowej oraz okupacja ziem polskich przez 
Niemcy i ZSRR oznaczały kres systemu prasowego wykształconego w okresie dwudziestolecia. 
Było to spowodowane polityką obu okupantów, która zakładała likwidację wszystkich instytucji 
kulturalnych i społecznych, w tym takŜe wydawnictw prasowych oraz wprowadzenie nowych, 
kontrolowanych przez siebie. Pewną kontynuacją przedwojennej działalności prasowej były 
inicjatywy podjęte na emigracji. RównieŜ prasa konspiracyjna miała inny charakter. Rok 1939 
otworzył nowy rozdział w dziejach polskiej prasy, który trwał do czasu zakończenia wojny. 

 

 
Kraj – okupacyjne systemy prasowe 
 
Większość tytułów prasowych przestała wychodzić jeszcze przed rozpoczęciem działań 

wojennych. Punktem wyjścia niemieckiej polityki prasowej w Generalnym Gubernatorstwie 
stanowił zakaz wydawania jakichkolwiek druków periodycznych, odcięcie społeczeństwa od źródeł 
informacji, zakaz posiadania radioodbiorników.  

Niemiecką prasę w języku polskim wydawaną w czasie wojny określano mianem 
„gadzinowej”. Podstawową funkcja tej prasy było: budowanie, a potem utrwalanie systemu 
okupacyjnego, informowanie o potędze III Rzeszy, deprecjonowanie sojuszników polskich. Równie 
charakterystyczne dla tej prasy było posługiwanie się kategorią wroga. Prasa „gadzinowa” była 
instrumentem władzy do kształtowania postaw zgodnych z propagandą.  

W Warszawie 11 października 1939 roku zaczął ukazywać się Nowy Kurier Warszawski. 
W Krakowie wydawano Goniec Krakowski.  

W okresie wojny na terenie Gubernatorstwa władze okupacyjne wydawały około 50 pism.  
Władze okupacyjne nie mogły liczyć na współpracę ze strony polskich dziennikarzy i 

publicystów w wiadomych względów.  
 
Na terenach zajętych po 17 września 1939 roku przez ZSRR zorganizowany został system 

prasowy podobny w generalnych załoŜeniach do istniejącego w GG. I w tym wypadku 
zlikwidowano wszystkie ukazujące się dotychczas tytuły, zaś na ich miejsce wprowadzono nowe, 
mające pełnić funkcje nie tyle informacyjne, ile przede wszystkim propagandowe. 27 września 
1939 roku ukazał się pierwszy numer Czerwonego Sztandaru, dziennika informacyjnego 
wydawanego we Lwowie. Pismo to pod wieloma względami przypominało gadzinówki 
wychodzące w Gubernatorstwie. Drugim dziennikiem była Prawda Wileńska.  

 

 
Prasa konspiracyjna 
 
Powstanie w okupowanej Polsce prasy konspiracyjnej było naturalnym odruchem reakcji 

na klęskę wrześniową oraz przejawem formowania się podziemia politycznego i zbrojnego. 
Dysponowanie własną prasą było dla ugrupowań działających w konspiracji jedyną formą dotarcia 
do społeczeństwa, umoŜliwiało zarazem przeciwdziałanie propagandzie władz okupacyjnych.  

KaŜde środowisko bądź ugrupowanie myślące o prowadzeniu działalności wydawniczej 
musiał zapewnić sobie przede wszystkim drukarnię oraz papier. NajpowaŜniejszym wydawcą prasy 
podziemnej było krajowe przedstawicielstwo rządu w Londynie. NajwaŜniejszym i najdłuŜej 



2 

 

ukazującym się pismem ZWZ-AK był tygodnik Biuletyn Informacyjny. Dokonywano czasami 
takŜe jawnego kolportowania imitacji prasy gadzinowej. Prasa podziemna miała podtrzymywać na 
duchu i, poprzez kontrast z propagandą gadzinową, utrwalać przekonanie o ostatecznym 
zwycięstwie sprawy polskiej. 

Upadek Powstania Warszawskiego stanowił koniec większości pism konspiracyjnych. 
Przenoszenie wydawnictw ze zburzonej Warszawy do innych miejscowości okazywało się często 
zadaniem zbyt trudnym organizacyjnie. W okresie okupacji ukazywało się blisko 2 tys. tytułów 
prasy konspiracyjnej.  

Nadzieje, Ŝe czas powojenny stanowić będzie naturalne przedłuŜenie działalności 
prowadzonej w podziemiu dla większości ugrupowań okazały się złudne. Sytuacja, w jakiej 
znalazła się Polska w 1945 roku spowodowała, Ŝe prasa konspiracyjna nie przeszła do działalności 
jawnej.  

 
 
 

Poza krajem , lata 1939 - 1989 
 

Wojna  
 

Powstanie ośrodka władzy na obczyźnie, co nastąpiło w końcu września 1939 roku, 
postawiło na porządku dziennym kwestię prasy. Było oczywiste, Ŝe rząd musiał dysponować 
przynajmniej kilkoma pismami, które informowałyby o podjętych przez niego działaniach. Takie 
intencje towarzyszyły załoŜeniu Głosu Polskiego, dziennika wydawanego w ParyŜu od listopada 
1939 roku.  

Inną grupą pism, po rządowych i partyjnych, stanowiły periodyki będące efektem działań 
osób prywatnych. Najchlubniejszym przykładem jest Słowo, redagowane przez Stanisława Cata-
Mackiewicza.  

Polskie pisma przez cały okres wojny ukazywały się takŜe na Bliskim Wschodzie.  
Starano się takŜe nadzorować polską radiofonię na obczyźnie. W początku września 

rozpoczęła nadawanie polska sekcja BBC.  

 
 

Po II wojnie światowej 
 
Dzienniki i czasopisma emigracji londyńskiej 
Po 1945 roku Londyn stał się miejscem, w którym ukazywała się największa na emigracji 

ilość gazet i czasopism. Był w związku z tym duŜym skupiskiem dziennikarzy i publicystów.  
Dziennik Polski przez długi czas utrzymywał poziom z okresu powojennego i pozostał 

jedynym pismem codziennym emigracji ukazującym się na terenie Europy Zachodniej obok 
polonijnego Narodowca, wydawanego we Francji. 

Odpowiednikiem Dziennika w grupie pism tygodniowych była Gazeta Niedzielna. 
Dziennik oraz Gazeta, ze względu na ich zadania, które wymuszały łatwość odbioru, nie 
wyczerpywały ambicji czytelnika inteligenckiego. Ten sięgał po tygodniki społeczno-kulturalne, 
które w wielu wypadkach były kontynuacjami, bądź tylko pogłoskami tytułów wydawanych przed 
wojną. Nie ulega wątpliwości, Ŝe w tej grupie największą popularnością cieszyły się londyńskie 



3 

 

Wiadomości, które stały się takŜe jednym z najwaŜniejszych miejsc kształtowania się sposobu i 
stylu myślenia nieprzejednanych.  

 
 
W Niemczech i we Francji 
W okresie bezpośrednio powojennym sporo polskich pism ukazywało się w Niemczech. W 

latach 1945-46 na terenie zachodnich stref okupacyjnych wychodziło ponad 200 tytułów (Kronika, 
Ostatnie Wiadomości). 

Najpopularniejszym polskim pismem we Francji po 1945 roku był Narodowiec.  
 
 
Stany Zjednoczone, Kanada, Australia 
Emigranci, którzy po wojnie zaczęli przybywać do Stanów Zjednoczonych, mieli do 

dyspozycji szereg dzienników i czasopism juŜ wydawanych przez Polonię. Po zakończeniu wojny 
zmieniły się nieco profile (Nowy Dziennik w Nowym Jorku; Związkowiec, Głos Polski w Toronto; 
Wiadomości Polskie i Tygodnik Polski w Australii). 

 
Prasę emigracyjną moŜna podzielić na dwie grupy: o zasięgu ogólno emigracyjnym 

(Kultura, Dziennik Polski, Wiadomości) oraz pisma o zasięgu niewykraczającym poza obręb 
środowisk polskich w poszczególnych krajach (Wiadomości Polskie, Nowy Dziennik). 

 
 
Paryska Kultura 
Czasopismem wymagającym osobnej uwagi jest miesięcznik Kultura, wydawany i 

redagowany przez Jerzego Giedroycia. Pierwszy numer ukazał się w 1947 roku w Rzymie. 
Giedroyć chciał, Ŝeby Kultura była instrumentem oddziaływania nie tylko na czytelnika 
emigracyjnego, ale i krajowego, by wpływała na sytuację w Polsce. Strategia przyjęta przez to 
pismo, dość szybko przyniosła wymierne rezultaty. Kultura skutecznie przekonywała do 
prezentowanego przez siebie sposobu myślenia. Do wybitnych współpracowników Giedroycia 
naleŜeli: Leszek Kołakowski, Czesław Miłosz, Witold Gombrowicz, Gustaw Herling Grudziński. 
Zgodnie z wolą Jerzego Giedroycia Kultura przestała się ukazywać po jego śmierci. Ostatni numer 
wyszedł w październiku 2000 roku.  

 
 
Radio 
Po zakończeniu wojny nie zaprzestała nadawania sekcja polska BBC. Ale zasady, jakimi 

kierowała się ta stacja oraz fakt utrzymywania stosunków dyplomatycznych między Wielką 
Brytanią a PRL powodowały, Ŝe wpływ emigracji londyńskiej na programy stacji był znikomy.  

Od końca lat czterdziestych nadawała takŜe polska sekcja Głosu Ameryki. Program 
uwzględniał wydarzenia w kraju, zawierał takŜe informacje o Ŝyciu politycznym i kulturalnym 
emigracji.  

Polska sekcja Radia Madryt nadawała tylko do 1975 roku z przyczyn politycznych. 
W 1952 roku rozpoczęła stałą emisję programu Rozgłośnia Polska Radia Wolna Europa. 

Jej szefem i współorganizatorem był Jan Nowak-Jeziorański. Stacji udało się przełamać monopol 
informacyjny komunistycznej władzy i wpływać, jeśli nie na postawy, to na pewno na poglądy 
sporej części społeczeństwa. 


